Gør det selv
Life hacks, mesterklasser, nyttige tips, opskrifter.
hjem » Elektronik » "Nul" og "jord": hvad er den grundlæggende forskel?

Historisk set skete det sådan, at i Den Russiske Føderation, såvel som i grænsestater, anvendes jordingsprincippet, når den neutrale leder er forbundet til jordsløjfen. Mange mennesker kan have et "legitimt" spørgsmål: hvis de er i kontakt med hinanden, hvorfor så trække så mange ledninger - det er nok at køre en dobbelt ledning overalt (fase og nul linje), og det vil være muligt at jorde gennem nulpunktet tråd! Imidlertid skjuler denne formulering af spørgsmålet en teknisk nuance, der gør denne løsning ikke kun til et ubrugeligt legetøj, men i nogle tilfælde til en temmelig farlig virksomhed.

Nul og jord - hvad er den grundlæggende forskel?

For dem, der er utålmodige, og som kan lide at "kigge ind i svaret", vil jeg på forhånd fortælle dig en "hemmelighed" - den grundlæggende idé er, hvor den neutrale ledning er forbundet til jord. Muligheden for at forbinde dem direkte inde i stikkontakten, forbinde jordlederen (gul-grøn ledning) til nullederen (blå ledning), vil ikke være korrekt. Et sådant jordingsskema vil være i konflikt med kravene i PUE. Som et resultat vil folk ikke være beskyttet mod elektrisk stød, desuden vil der blive tilføjet endnu flere sikkerhedsproblemer.

PUE'en, uden nogen muligheder, angiver klart, hvordan jordingslederen skal være. Det skal være en kontinuerlig ledning, uden nogen afbrydelseselementer - relæer, sikringer, kontakter, og også for eksempel ved at tage stikket ud af stikkontakten.

Når først dette grundlæggende krav fastsat i PEU er overtrådt, bliver jordforbindelse fra pålidelig beskyttelse af en person mod elektrisk stød til en ubrugelig fiktion. Men problemerne, som teorien lærer og praksis viser, slutter ikke der! Hvis du stadig forsøger at give den neutrale ledning jordingsfunktioner, så er det muligt, at kroppen af ​​køleskabet, mikrobølgeovnen eller andre husholdningsapparater vil blive tændt. Dette forklares ved, at en elektrisk strøm løber langs den neutrale ledning med et tilsvarende spændingsfald, hvis størrelse kan bestemmes ved at multiplicere strømstyrken med ledermodstanden i intervallet mellem den målte placering og det sande jordingspunkt. Desuden kan størrelsen af ​​en sådan spænding karakteriseres ved snesevis af volt, det vil sige, det kan være farligt for mennesker (ved grænsen - dødelig!).

Nul og jord - hvad er den grundlæggende forskel?

Det er tilbage at opsummere nogle resultater og lægge vægt. Hvad er den grundlæggende forskel mellem "nul" og "jord"? Faktum er, at strømmen løber gennem den neutrale ledning, og kontakter, de samme indgangsafbrydere, er forbundet til den. Det vil sige, at hvis vi ønsker at have "jord" i form af en kontinuerlig åre, skal vi:

  • i etageejendomme: tilslut til en speciel jordleder i den elektriske tunnel;
  • for et individuelt sommerhus: Tilslutningspunktet skal være indgangsafbryderen, mere præcist, dens neutrale ledning ved indgangen, som løber gennem luft- eller jordkablet fra nedtrapningstransformatoren nærmest huset, og tværsnittet af den neutrale ledning skal være mindst ti kvadratmillimeter for kobbertråd og 16 mm2 - for en aluminiumskerne (se det tilsvarende afsnit i PUE).

Ethvert andet sted bag inputmaskinen kan ikke bruges som "jord", derfor kan intet, fra metalemner begravet i nærheden af ​​huset til selve det elektriske panels krop, betragtes som sådan.

Glem aldrig reglerne i PES. Ifølge dem bør du blive styret af en elementær, men sand regel: Når du ikke er sikker på, at denne særlige ledning er "jord", bør du ikke tilslutte noget til den undtagen en 30 mA reststrømsenhed (RCD), som fungerer øjeblikkeligt , i modsætning til en afbryder. Som du ved, beskytter Gud dem, der er forsigtige!

Kommentar
  • butterflysmilgrinerrødmesmileyafslappet afslappetsmile
    hjerteøjneKyssende hjertekysse_lukkede_øjneskylletlettettilfredsgrin
    blinkestak_ud_tunge_blinkende_øjestak_ud_tunge_lukkede_øjnegrinendekyssestak_ud_tungesover
    bekymretrynker pandenfortvivletåben mundgrimasserforvirrettysset
    udtryksløsuforskammetsved_smilsvedskuffet_lettelsetrættepassiv
    skuffetforvirretbangekoldsvedholde udskrighulke
    glædeforbløffetskrigetræt_ansigtvredraseritriumf
    søvnignammaskesolbrillersvimmel_ansigtimpsmilende_imp
    neutralt_ansigtingen_munduskyldig
5+to=
Kommentarer (149)
  1. Nikolaj.
    #1 Nikolaj. Gæster 6. januar 2019 15:57
    17
    Det er på høje tid at glemme, hvad jordforbindelse og jordforbindelse er. Nutidens huse får strøm fra én ledning. Det er med andre ord kun fasen, der kommer ind i huset fra panelet. Og neutralledningerne kommer ud af lejligheden ind i panelet og hænges på neutralstykket, som "sidder" på hovedkablets neutrale ledning, og som igen er hængt på jordingsbolten. Alle. Der er ingen grund til at tænke på andet. Dette gøres for at forhindre elektrisk energi i at blive stjålet ved at lede jordingsbussen adskilt fra hovedkredsløbet.
    Men selv dette trick kan omgås og ved at opsætte "din egen" jordingsbus, "hænge alle behovene fra dine forbrugere på den. Men hvordan man gør dette er næsten umuligt. Det vil være nødvendigt at lægge alle neutrale ledninger, lægge nye, "din egen", vil du blive fundet ud af.
    1. Evgen
      #2 Evgen Gæster 6. januar 2019 19:51
      51
      "Det er på høje tid at glemme, hvad jordforbindelse og jordforbindelse er," hvad sagde du overhovedet?

      der er jordforbindelse og der er jordforbindelse, og endelig i denne artikel er der skrevet mere sludder, der forklarer noget.
      Lad mig fortælle dig kort, nullet er altid jordet, i gamle huse er det jordet på en transformerstation og der er ingen jord i sådanne huse, fordi "scoopet" altid sparede på alt, det var synd for ham også at forlænge en jordledning ved indgangen til alle lejligheder, men nu er den enkleste ordning dette, at nullet er jordet allerede i koblingsudstyret ved indgangen, og der trækkes en separat jording fra den. Og alle burde skifte til dette system for længe siden!!! kun, som sædvanlig, tillader den skide økonomi ikke alle mennesker normalt at bruge importerede husholdningsapparater, for det skal de altid!! brug for jord!! , og vi er halvdelen i Sovjetunionen, men vi nyder fordelene ved den vestlige civilisation.
      1. gogol
        #3 gogol Gæster 7. januar 2019 14:50
        31
        Kære, vi har nydt godt af civilisationens fordele. indtil midten af ​​det 19. århundrede Og nu høster vi frugterne af umoral og fuldstændig nedbrydning af menneskeheden
        1. Yuri
          #4 Yuri Gæster 7. juli 2023 12:57
          1
          Og så var der en atomkrig? smil
      2. Boris
        #5 Boris Gæster 9. januar 2019 10:55
        17
        Hvornår havde vi en RCD? Siden da er behovet for en tredje ledning opstået. Det her er 90'erne. Fraværet af en 3. ledning er ikke en "sovjetisk" besparelse, det er et teoretisk uacceptabelt spild af ikke-jernholdigt metal. Til hvilke formål var den 3. ledning nødvendig? Tror du, at der er en solidt funderet neutral overalt i verden? Og hvis lineær 220, men i en trekant? I USA, generelt i husholdningssektoren, kommer mad fra mærket "grise", og har været det længe. Du kan prøve at arbejde med husholdningsapparater, der bruges i Japan eller USA, især hvis de får strøm fra midtpunktet af den samme "gris".
      3. RRR
        #6 RRR Gæster 9. januar 2019 13:59
        12
        Du skriver nonsens uden at forstå essensen af ​​problemet. Vildled ikke folk
      4. Krokodille
        #7 Krokodille Gæster 13. januar 2019 03:32
        43
        En støvsuger er et godt værktøj til at rydde affald op. Desværre kan jeg ikke forestille mig, hvilken slags støvsuger du skal bruge for at fjerne affaldet fra dit hoved.
    2. manolis
      #8 manolis Gæster 6. januar 2019 20:49
      2
      Tag plusset fra skjoldet og tag det ikke ind i huset, men miner med ze
      1. Gæst Vlad
        #9 Gæst Vlad Gæster 9. januar 2019 01:28
        24
        Endnu en "håndværker", hvis hus er drevet af konstant spænding. Plus og minus i DC-kredsløb. Huset har vekselstrøm. Nul og fase.
        1. SlOPS
          #10 SlOPS Gæster 14. januar 2019 18:53
          6
          Huset har vekselstrøm, 3 faser med en forskydning i en vinkel på 120 grader (i alt 380 volt) og i midten er der et nul, som i det væsentlige er en flowbus. Forskellen mellem denne bus og enhver af faserne giver 220 (230) volt.
      2. Vladmir
        #11 Vladmir Gæster 15. januar 2019 11:09
        1
        Nå, du....åh, hvilken tæt én!
      3. vano55
        #12 vano55 Gæster 1. marts 2019 20:35
        3
        Hvor fandt du (+), i AC?
    3. Mitya
      #13 Mitya Gæster 10. januar 2019 15:39
      15
      PUE er ligeglad med økonomi - det er ikke hans mål, men hans sikkerhed. Bare et eksempel: Hvis 0 går i stykker, så når jorden er kortsluttet, er kroppen (for eksempel et køleskab) under spænding hverken mere eller mindre end 220V!!!
      1. Andronus
        #14 Andronus Gæster 13. januar 2019 20:10
        1
        Spænding er potentialforskellen i lederens ender, og på grund af forbrugerens modstand (køleskabet) reduceres forskellen, og udgangen til huset vil ikke være mere end 100 volt.
        1. Gæst Alexander
          #15 Gæst Alexander Gæster 23. januar 2019 00:27
          8
          For at smide skøjterne er 100 V nok
      2. en
        #16 en Gæster 21. januar 2019 15:00
        7
        Ven, for at køleskabets krop kan få strøm, skal du først lede denne spænding til kroppen eller bryde igennem isoleringen og tilslutte kompressormotoren på en så smart måde, at nedbruddet går til kroppen.
      3. Mærke
        #17 Mærke Gæster 7. marts 2019 23:12
        0
        Det er netop i PUE, at det står, at køleskabets krop (en elektrisk enhed med dobbelt isolering) ikke kræver jordforbindelse.
    4. Gæst Mikhail
      #18 Gæst Mikhail Gæster 12. januar 2019 17:50
      7
      for at stjæle, som du foreslår, skal du åbne forseglingen på måleren og bytte 0 og fase, og det er nemt at bestemme, fordi måleren vil stå, hvis du beslutter dig for at skifte fase og dreje måleren i den modsatte retning, så er dette kun effektivt på ren mekanik. elektroniske systemer, der er enten optokoblere eller hall-sensorer på tromlens rotationsretning generelt
    5. Ruslan
      #19 Ruslan Gæster 26. januar 2019 11:39
      4
      Nikolay, du er tydeligvis ikke en ekspert i el-industrien, så vær venlig ikke at lave en gag og vildled ikke almindelige mennesker!
    6. Gæst Alexey
      #20 Gæst Alexey Gæster 2. marts 2019 23:31
      4
      Hvis du ikke ved noget om elektroteknik, så lad være med at skrive noget, for med dit sludder udsætter du mennesker for livsfare. Det skulle have været skrevet sådan - "kun fasen kommer ind i huset fra panelet"!
      Det følgende er bare fuldstændig nonsens. I en lejlighedsbygning lægges tre faseledere i stigrøret, en neutral, en jording. I ISU'en (input distribution device) er neutral og jordforbindelse forbundet med forskellige busser, mellem hvilke der placeres en jumper (!), fordi nullet ved indgangen skal jordes igen, hvilket gøres ved at forbinde den lokale jordsløjfe af bygningen til grundstødningsbussen. For private huse er princippet det samme: nullet ved indgangen skal jordes igen, dvs. forbundet til det lokale (for et givet hus) jordingskredsløb, startende fra dette punkt skal de neutrale arbejds- og beskyttelsesledere være strengt adskilt i alle sektioner af kredsløbet.
    7. Evgeny Pavlov
      #21 Evgeny Pavlov Gæster 15. september 2020 16:07
      4
      Jeg forstår, at du som elektriker arbejdede med enfasede apparater, dit niveau er begrænset til installation af elektriske apparater i lejligheder. Hvis du tager et trefaset netværk og en højeffektbelastning med strømme i størrelsesordenen over 100 A, så har du helt sikkert brug for en ærlig jord. Det er også nødvendigt, når du skal have ægte O til strømforsyninger til følsomme enheder. En neutral, som kan laves på en hvilken som helst måde og på en klodset måde, og hvor der kan være potentiale, er ikke egnet til dette, især da der undervejs kan være alle mulige forbindelser (klemmer, snoninger osv.), der kan uventet skabe problemer og have høj modstand.Det er netop for at eliminere overraskelser, at passere en stor strøm, for at sikre fuldstændig nul og garanteret lav modstand, såvel som fraværet af et stort antal mellemliggende forbindelsespunkter, at jorden er lavet. Og det er kritisk vigtigt i kritisk (præcis, kraftfuldt osv.) udstyr. For at tilslutte en pære kan du undvære jord, men for en trefaset strømkilde med præcis styring af signalets form/frekvens/fase/amplitude kan du ikke undvære jord.
  2. Egor
    #22 Egor Gæster 6. januar 2019 18:28
    79
    Forfatteren forsøger at afsløre et emne, som han ikke aner. Han henviser til PUE, men det ser ud til, at han ikke undersøgte dem. Aner ikke hvad forskellen er mellem jording og jording. Hvor bruges jording, og hvor bruges jording? Generelt har forfatteren et rod i hovedet, han tog et emne, hvor han ikke er kompetent.
    1. YURICH
      #23 YURICH Gæster 8. januar 2019 21:49
      11
      5+. Jeg er fuldstændig enig.
    2. Semyon
      #24 Semyon Gæster 9. januar 2019 10:05
      9
      Jeg er fuldstændig enig. Artiklens forfatter forstod ikke emnet. Generelt bør sådanne ting, især dem der er relateret til el, skrives af folk med en teknisk uddannelse.
      1. Gæst Alexander
        #25 Gæst Alexander Gæster 9. januar 2019 19:44
        9
        Selv at have en videregående uddannelse inden for dit speciale giver dig heller ikke altid ret til at ytre din mening. På vores virksomhed var der en leder af den elektriske afdeling, som var meget stolt over, at han deltog i opførelsen (ikke i byggeriet, men det ser ud til at være idriftsættelse) af en form for atomkraftværk i Iran. Så han havde ikke hørt, at der er et begreb om "berøringsspænding", men dette begreb findes enten i PTB'en eller i de elektriske installationsregler et sted ved siden af ​​begrebet "trinspænding". Og det fungerede fint. Og min kone, en kandidat fra Moskva Højere Tekniske Universitet opkaldt efter.Bauman, kvalificeret som elektroingeniør, da jeg skrev mit eksamensbevis, beregnede jeg noget i retning af modstanden af ​​en jordforbindelse. Men hun kunne næsten ikke forklare det efter et par år, men hun steg til stillingen som ledende ingeniør på et forskningsinstitut. Så du behøver slet ikke vide mange ting. Du skal bare gøre det i henhold til projektet, og designere skal kende reglerne og følge dem.
        1. Ruslan
          #26 Ruslan Gæster 26. januar 2019 11:47
          3
          En høj position er ikke altid en indikator for viden og intelligens - tak fordi du bekræftede dette ved at bruge din chefs og din egen kones eksempel!
  3. Pavel Petrovich
    #27 Pavel Petrovich Gæster 6. januar 2019 18:32
    40
    Fyre. Og den, der skrev denne artikel, og mange kommentatorer aner ikke, hvad de skriver om. Du skal først være certificeret til mindst gruppe III elsikkerhed, så skriv noget. Der er ingen andre begreber inden for elektroteknik og elsikkerhed end dem der står i reglerne!!!
  4. sanek
    #28 sanek Gæster 6. januar 2019 18:44
    5
    alt dette er bare fedt, selvfølgelig, sikkerhed er en stor sag, men tro ikke, at vores bedstefædre var dummere end os, selv nu i de fleste private huse er der ikke noget rigtigt nul; det er forbundet med nullerne på den første støtte ; den kommer ind i huset gennem to ledninger; hvad er det for en jordforbindelse, bare smukke ord om hvordan det skal være som alt i vores land
  5. Gregory
    #29 Gregory Gæster 6. januar 2019 18:45
    2
    Jeg forstår ikke én ting, strømmen er vekslende, det vil sige, at nul og fase skal skifte sted. Det vil sige, hvis strømmen virkelig løber, så i den ene retning, så den anden. Og nul er slet ikke nul 1/25 sek. Hvad forstår jeg forkert?
    1. Gæst Alexey
      #30 Gæst Alexey Gæster 6. januar 2019 21:20
      11
      Du forstår det ikke forkert. Ingen skifter plads der. Nul er nul, og spændingsniveauet på den anden ledning (fase) ændres i forhold til nul. Nogle gange mere af ham, nogle gange mindre.Nå, så enkelt er det.
      1. Den Kol
        #31 Den Kol Gæster 8. januar 2019 00:39
        0
        Kan ikke forstå noget.
        1. Gæst Vladimir
          #32 Gæst Vladimir Gæster 15. januar 2019 11:16
          4
          Nå, for eksempel, et glas, vi mener, at bunden er nul, det øverste snit er max spænding, jeg kan stadig ikke grine... at gøre grin med dine dumme spørgsmål er en gudfrygtig ting
      2. Gæst Vlad
        #33 Gæst Vlad Gæster 9. januar 2019 01:35
        2
        Hvilket spændingsniveau ændrer sig? Tag et voltmeter og mål. Mellem nul og fase 220 volt, mellem to faser 380 volt. Sig ikke noget sludder.
        1. Gæst Vladimir
          #34 Gæst Vladimir Gæster 9. januar 2019 14:02
          3
          ÅÅÅÅ. Amplitudeværdien forsvinder, efterhånden som den ændres. Og det er ikke 220 eller 380 V. Men det virker, ja, som sagt, det er næsten sådan.
        2. Gæst Alexander
          #35 Gæst Alexander Gæster 13. januar 2019 20:08
          3
          Hvad hvis du tager et oscilloskop i stedet for et voltmeter?
        3. Andronus
          #36 Andronus Gæster 13. januar 2019 20:15
          1
          Ja, det er ikke spændingen, der ændrer sig, men potentialet
    2. Gæst Vlad
      #37 Gæst Vlad Gæster 9. januar 2019 01:33
      10
      I vekselstrøm))) er det ikke fasen og nulpunktet, der skifter plads, men fasen følger en sinusform med en svingningsfrekvens på 50 gange i sekundet. Hvad er frekvensen af ​​den hørede strøm? Angivet i Hertz. I vores netværk har vi en frekvens på 50 Hz og en spænding på 220 volt; i USA og Europa har vi en frekvens på 60 Hz og en spænding på 127 volt.
      1. Nikolay Polozok
        #38 Nikolay Polozok Gæster 9. januar 2019 09:19
        2
        I USA er stikkontakterne 110V 60 Hz, og i Europa er de 230V 60 Hz.
      2. Andrey
        #39 Andrey Gæster 9. januar 2019 22:32
        2
        OM! Dette er en fornuftig kommentar, ikke bla bla, et sted tæt på den sande)
    3. Gæst Sergey
      #40 Gæst Sergey Gæster 14. januar 2019 00:10
      2
      Hvis der kun er to ledninger, så forstår du rigtigt, frem og tilbage hvert sekund 50 gange, og der er ingen retning, ledningerne er ens. Men i virkeligheden er der en tredje leder - jorden, (nå, eller kroppens statiske kapacitans) og i forhold til den er nul altid nul, og fasen er vekselspænding.
  6. Gæst Sergey
    #41 Gæst Sergey Gæster 6. januar 2019 18:49
    3
    Ved omskiftning af strømforsyninger, især computere, ved brug af Euro-stik udføres spændingsdeling af kondensatorer, hvis midterpunkt er forbundet med jorden, og 220 forsynes til selve kondensatorerne gennem en bro. Vil dette være korrekt hvis på den ene halvdel af deleren er spændingerne fordelt mellem nul og jord, hvilket i princippet er lig med 0 og kun når faserne er ubalancerede når flere volt. og på den anden skulder - alt andet er fra 314V?
    1. Gæst Vlad
      #42 Gæst Vlad Gæster 9. januar 2019 01:38
      12
      Kondensatoren delte ALDRIG nogen spænding. Hvor får du alt dette fra? Kondensatorer er designet til at udjævne krusninger i strømforsyningen.
      1. RRR
        #43 RRR Gæster 9. januar 2019 14:01
        8
        Og selvfølgelig har du ikke hørt om en kapacitiv spændingsdeler
      2. Andrey
        #44 Andrey Gæster 9. januar 2019 22:35
        0
        Nøjagtigt og korrekt svar) Efter min mening var den ven "lidt forvirret" over strømforsyninger.
  7. Ivan Gennadievich Gordienko
    #45 Ivan Gennadievich Gordienko Gæster 6. januar 2019 19:04
    12
    Hmm, elektrikerne er samlet! Studer PUE og undersøg omhyggeligt, hvorfor beskyttende jordforbindelse er nødvendig! Det er tid til at begrave TN-S-metoden for længe siden
    1. Gæst Vlad
      #46 Gæst Vlad Gæster 9. januar 2019 01:39
      3
      TN-S-C har været brugt så længe
    2. Gæst Victor
      #47 Gæst Victor Gæster 9. januar 2019 06:33
      7
      Kære, har du ikke forvekslet noget, TN-S? Måske TN-C?
  8. Gæst Sergey
    #48 Gæst Sergey Gæster 6. januar 2019 19:14
    3
    at dømme efter dit diagram, hvad forhindrer dig i at tage jorden foran ouzoen eller den indledende kontakt til ouzoen, flow one?)))) enten er jeg et fjols, eller også går skiene ikke på asfalt
    1. Gæst Alex
      #49 Gæst Alex Gæster 11. januar 2019 14:09
      18
      På grund af min uerfarenhed (jeg var lige begyndt at arbejde som elektriker), gjorde jeg netop det tilbage i 2004. Og han brændte næsten sin egen lejlighed ned. Dette billede er stadig for mine øjne, selvom der er gået så mange år...
      Vi boede dengang i en gammel bygning, bygget i 30'erne (et træhus, pudset indvendigt). Og vi havde de sædvanlige trafikpropper (eller rettere, en pr. "fase"). På det tidspunkt havde jeg allerede arbejdet som elektriker i halvandet år, jeg troede, at jeg vidste og kunne alt, "jeg er et geni" og alt det der. Jeg besluttede at installere "europæiske stikkontakter" i køkkenet og samtidig skifte stik til automatiske maskiner og installere en RCD (da vi samtidig med at udskifte ledningerne i køkkenet udstyrede et brusebad med et øjeblikkeligt vand varmelegeme (for dem, der ikke ved det, i de gamle huse er der lignende "civilisationens velsignelser" har aldrig eksisteret, de "færdiggjorde alt" selv)). Nå, jeg installerede en RCD, automatiske maskiner, delte linjerne ind i køkkenet og ind i rummene... Jeg placerede jordingslederen fra "Euro-stikdåserne" og gennemstrømningsvandvarmeren ved indgangen til RCD'en, under den ene terminal med den neutrale ledning fra måleren. Og "for pålidelighed" under den samme terminal satte jeg (for pokker, nu er det sjovt for mig, hvad jeg skriver og ud fra, at jeg var "indhegnet" dengang) et snoet par ledninger på 1,5 "firkanter" og tilsluttede det kl. den anden ende med... et varmebatteri i køkkenet, og endda påsat en brusebakke. Jeg tjekkede fejlstrømsafbryderens funktionalitet med en "testlampe" (lampens lækstrøm var tilstrækkelig), angående batteriet, sumpen og "fasen", fejlstrømsafbryderen fungerede korrekt, "alle var glade, alle "grinede" ... Præcis indtil det øjeblik "tordenen slog": i vores område af byen en voldsom konstruktion, alle de gamle huse blev revet ned (inklusive mine efter nogen tid), området begyndte at blive genopbygget, nye højhuse, alt. Og en lørdag aften lykkedes det bygherrerne at skære kablet over, der drev vores hus fra transformatorstationen. Deres værkfører kom løbende med et hold hårde arbejdere, de beroligede alle med, at nu ville den midlertidige byggeplads til huset blive forladt, og på hverdage ville de sammen med netværksarbejderne restaurere alt.Vi frakoblede det beskadigede kabel fra indgangsskabet i vores hus, tilsluttede vores eget, forsynede det fra byggepladsen... Men tilsyneladende var tværsnittet af vores midlertidige skur valgt på den forkerte måde. Selvom huset er gammelt, med 8 lejligheder, har alle moderne udstyr, belastningen er anstændig... Vi røg i køkkenet i det øjeblik. Først tændte lyset. I tre sekunder. Så var der et øjeblikssynk, at lamperne næsten ikke brændte. Derefter blinkede de meget kraftigt i et par sekunder mere og gik ud, og der hørtes et frygteligt styrt fra vores korridor. Vi hopper ud og ser, hvordan vores disk brænder med åben ild, men det er ikke så slemt! Og over disken er der en mezzanin (træ), rundt omkring er der tørt gammelt tapet, til højre er der en nymalet beklædning af hoveddøren... Og alt dette slikker allerede ild, og der er en masse røg i hele lejligheden. Bogstaveligt talt i løbet af få sekunder... Hvis vi ikke havde været hjemme i det øjeblik, ville hele huset have modtaget amba, ikke kun os. De fyldte alt med vand fra kedlen og krusene, løb ud på gaden, råbte til bygherrerne, at de ikke måtte tænde noget endnu. Alle er i chok, hvad fanden...!?.. Værkføreren kom løbende... Vi luftede lejligheden ud fra røgen, lad os gå hjem... Min ledning der gik til radiator og brusekar med jorden smeltede simpelthen i hele dens længde ... Jeg åbnede den røgfyldte plastikboks, hvor RCD'en med maskingeværer stod, alt var brændt, men det så ud til at være i live. Jeg smed alle "jord"-lederne fra indgangen til RCD'en under opsyn af en værkfører, der havde mistanke om, at vi stjal elektricitet (selvom dette ikke var tilfældet, fordi det var "ala potentialudligning udført gennem ..." )... Bygherrerne slæbte kablet med ledere af et større tværsnit og forsynede huset med strøm uden uheld. Da chokket gik over, kom erkendelsen af ​​fejlen.Tricket er, at mange mennesker glemmer (inklusive mig i det øjeblik), at i vores land er boligsektoren (og ikke kun) drevet af tre faser ved hjælp af en neutral leder. Og hvis belastningen på tværs af faserne ikke er ensartet (og i boligsektoren er dette altid tilfældet), så begynder strømmen at strømme i den neutrale ledning og spændingsspringene (jeg forklarer dette på en enkel måde) - i den overbelastede fase spændingen falder, i den underbelastede fase, tværtimod springer den (opstår faseubalance). Og hvis nullederen har dårlig kontakt med nullederen, eller et svagt tværsnit, så brænder den ud under en god belastning... hvilket er det, der i sidste ende skete: først (ifølge bygherrerne) brændte deres nul ud, og efter et par sekunder brød det ud på min i lejligheden, for for alle otte lejligheder, inklusive min, var den neutrale ledning min "tynde" ledning, forbundet til varmebatteriet og forbundet til RCD-indgangen... Derfor, kammerater, lære af andres fejl. De kan blive (Gud forbyde det!) fatale...
      Nu har vi boet i en ny bygning i lang tid, da vi flyttede ind, lavede jeg den kommunale renovering af lejligheden om, sammen med det elektriske, og installerede et spændingsrelæ (UVR) i lejlighedspanelet, som allerede har sparet os fra stigninger mere end én gang. Mange mennesker er overraskede - hvorfor har du brug for en UZM i en ny bygning, fordi alle ledninger er moderne og nye? Fejl igen! Ja, alt er nyt for mig. Og huset er forbundet med en TP, bygget i 80'erne. Og hele energiforsyningssystemet skal altid betragtes i sin helhed, "fra start til slut", som en samlet helhed. Og hvis et sted i denne "enkelte helhed" er "smal", så er det bedre at spille det sikkert, så det senere ikke vil være uhyggeligt smertefuldt, især da UZM, som jeg skrev ovenfor, har fungeret mere end én gang.Og i en nabobygning, da der blev udført svejsearbejde i en af ​​lejlighederne, brændte nullet på et af stigrørene ud (jeg kender ikke de nøjagtige detaljer), og vores administrationsselskab modtog en masse retssager fra ejerne af lejligheder med brændt udstyr...
      1. en
        #50 en Gæster 21. januar 2019 15:05
        3
        for at skævvride faserne skabt af kraftværkets generator, skal du slippe belastningen i området omkring 10 % af den genererede strøm... hvilken slags udstyr havde du i dit hus, en hyper minegård eller noget?
      2. gæst
        #51 gæst Gæster 25. januar 2019 15:40
        5
        Jeg læste færdig, jeg var ikke doven. Leo Tolstoj og Fjodor Mikhailovich Dostojevskij hviler på sidelinjen
      3. Valdemar
        #52 Valdemar Gæster 22. april 2023 13:22
        0
        Du blev udbrændt, fordi "elektrikerne" blandede F- og 0-indgangene, med andre ord gik fasen gennem ledningerne for 0, hvor de ikke installerede maskinerne og neutraliserede ledningerne med batterier og alle mulige metalstiger. (en meget stor fejl). Og alle disse ledninger brændte bare ud, de fase-jording-0 karat.
  9. Gæst Vladimir
    #53 Gæst Vladimir Gæster 6. januar 2019 19:41
    14
    Det ville være bedre at skrive, hvis så smart, hvordan man skelner neutralledningen fra jordledningen i et trelederkabel, hvor alle kernerne har samme isoleringsfarve.Disse blev lagt i begyndelsen af ​​80'erne i etageejendomme til el. komfurer
    1. Gæst Sergey
      #54 Gæst Sergey Gæster 14. januar 2019 00:16
      3
      Vi skal finde ud af, hvor den anden hale er fastgjort. Eller afbryd elektriciteten i huset - jordforbindelsen er ikke brudt af kontakten, så ved nul vil der være en lille mængde interferens, men på jordniveau vil der ikke være nogen.
  10. Vaik
    #55 Vaik Gæster 6. januar 2019 19:47
    6
    0,4 kV NETVÆRK med solidt jordet neutral. Der er ingen forskel, jorden, nul. Vildled ikke folk
    1. Gæst Vlad
      #56 Gæst Vlad Gæster 9. januar 2019 01:43
      6
      Der er en forskel.Er det bare, at det neutrale er solidt funderet? Hvor hænger nul og jord sammen? Ved transformerstationen eller i indgangstavlen på ASU'en, og som det er korrekt skrevet i den samme PUE, kapitel 7, er det strengt FORBUDT at genkombinere nul-arbejds- og nul-beskyttelseslederne langs energifordelingen!!!

Pasomslag | Gør det selv

Postkort "Barney Bear" | Gør det selv

Eliminerer kondens i billygter

Hvordan man hurtigt marinerer makrel i en duftende marinade med egne hænder

«Gør det selv - med dine egne hænder» - et websted med interessante hjemmelavede produkter lavet af skrotmaterialer og ting derhjemme. Trin-for-trin mesterklasser med fotos og beskrivelser, teknologier, life hacks - alt hvad en rigtig mester eller bare en håndværker har brug for til håndarbejde. Håndværk af enhver kompleksitet, et stort udvalg af retninger og ideer til kreativitet.

Vi anbefaler at læse

Vaskemaskine fejlkoder